First impressions - Reisverslag uit Lija, Malta van Iris Willems - WaarBenJij.nu First impressions - Reisverslag uit Lija, Malta van Iris Willems - WaarBenJij.nu

First impressions

Door: Iris Willems

Blijf op de hoogte en volg Iris

15 Juni 2014 | Malta, Lija

Aangezien verschillende mensen vroegen of ik weer een blog bij ging houden, ga ik toch maar weer een poging wagen 

Nadat ik maandag met moeite m'n koffer op het goede gewicht had en afscheid had genomen van m'n vriendinnetjes, was het op dinsdag toch tijd om te vertrekken.
Na op het vliegveld ingecheckt te hebben, koffie gedronken en afscheid te hebben genomen van pap, mam en Bas kon ik met nog 6 anderen vertrekken naar Malta. 4 van hen lopen ook stage, 2 kwamen alleen een weekje vakantie vieren. In de residentie heb ik de eerste maand nog een grotere kamer met eigen badkamer omdat de kamer die ik eigenlijk geboekt had nu allemaal nog vol zitten.
De kamers zijn niet heel luxe, maar ik denk dat ik het er wel een half jaar in overleef ;).
Met die bussen hier, lijkt het in Nederland opeens weer allemaal heel goed geregeld, ze zijn hier overdag een half uur te laat, maar 's avonds 10 minuten te vroeg. Ook het autorijden gaat hem hier niet worden, want de Maltezen rijden echt als gekken overal tussendoor. Maar het scheelt dat ze hier toch niet heel erg van de tijd zijn en een taxi ook mee valt wat het kost. Verder zitten er hier veel verschillende nationaliteiten, veel Fransen, Italianen, Turken en vrijdag bleek dat er ook erg veel Nederlanders waren want we zagen veel oranje.
De eerste dag hebben we alleen even uitgepakt en zijn we 's avonds maar met z'n allen gaan eten. We waren in totaal met 11, want 4 meisjes van school waren al eerder aangekomen. Zij hebben ons meteen even het een en ander vertelt hoe het hier allemaal werkt. Natuurlijk hadden we terug de verkeerde bus gepakt…. Maar we zijn uiteindelijk toch nog heelhuids terug gekomen.
Op woensdag zijn we naar een strand op het noorden van het eiland gegaan, Golden Bay. Hier hebben we de hele dag lekker aan het strand gezeten. 's Avonds hebben we het nachtleven hier maar meteen verkent, wat zeker goed is bevallen!
Donderdags zijn we alvast even bij ons stagebedrijf langs geweest om kennis te maken. Toen we de bus uitstapte vroegen we ons wel een beetje af waar we beland waren, want het bedrijf zit in het voetbalstadion in the middle of nowhere. Het bedrijf is pas net verhuisd naar de huidige locatie, en dat viel ook wel te zien. Het was er nog best rommelig, dus ik ben benieuwd hoe het de komende 6 maanden gaat lopen. Nadat we terug kwamen hebben we boodschappen gedaan. De supermarkt was echt super groot dus het zal nog wel even duren voordat ik daar alles kan vinden. Haha. In de avond zijn we gewoon op de residentie gebleven en hebben we daar gekookt.
Op vrijdag zijn we met een boot naar de Blue Lagoon gegaan met z'n 9'en. Dit is een deel van het eiland waar het water echt super helder blauw is. Het probleem was alleen dat het deel waar je wordt afgezet niet echt strand is, er zijn alleen maar ligbedden die je moet huren, maar als je het water overstak was er aan de andere kant wel een strandje. Het was niet heel diep, dus we dachten dat kunnen we wel lopen. Dit ging de heenweg ook goed, op wat vermoeide armen na. Nadat we de hele middag daar op het strandje gelegen hadden moesten we weer terug. Het probleem was alleen dat het water nogal gestegen was, dus dat we niet meer konden lopen in het midden… Na half verdronken te zijn omdat we de tassen met telefoons maar niet in het water wilden laten vallen, kwam er gelukkig een vrouw met een luchtbed naar ons toe waar we de tassen op konden vervoeren. Zij was de held van mijn dag! Na op en neer naar huis te zijn geweest zijn we in het uitgaansgebied voetbal gaan kijken, wat we, na de eerste goal, dachten dat een ramp zou worden eindigde daarna natuurlijk in een groot feest. Het was alleen een beetje jammer dat de Spanjaarden die we de heenweg tegen kwamen en ons uit lachten, de terugweg niet meer zagen.
Zaterdags overdag zijn we bij het zwembad van de residentie gebleven, ook hebben we de thuisbrengservice van de supermarkt ontdekt. Als je voor €35,- of meer boodschappen doet, komen ze het brengen naar de residentie. En aangezien het water hier uit de kraan niet drinkbaar is en we met de warmte wel genoeg moeten blijven drinken is het toch wel fijn dat we niet met al dat water 15 minuten moeten lopen. 's Avonds hebben we in het appartement gezeten van de meisjes die al langer hier zijn en zijn we 's avonds nog uit geweest.
Zondag zijn we ook gewoon weer op de residentie gebleven en hier aan het zwembad gelegen. De supermarkt is hier alleen op zondag niet open, en het mini supermarktje wat ze hier op de residentie hebben stelt ook echt niks voor, maar we hebben uiteindelijk toch nog een lekkere pasta weten te creëren.
Morgen gaan we naar Valetta en Sliema om even een buskaart te halen en nog wat nieuwe kleren te kopen voor stage. Aangezien ze toen we thuis nog waren zeiden dat we ons pak niet mee hoefden te nemen, en nu een zwarte spijkerbroek opeens niet heel er gewaardeerd word. Alhoewel ik benieuwd ben hoe dat gaat lopen, want wij moesten met een jurkje of rokje iets hebben tot minimaal op de knie, terwijl we daar ook mensen rond zagen lopen met rokjes die nog veel korter waren. Maar we zullen ons de eerste week nog maar even gedragen ;).
En dan begint woensdag de stage pas echt, dus we kunnen nog even 2 dagen van onze vakantie genieten!

xxx

• 16 Juni 2014 - 13:53

Wilma Arts:

Ha, die Iris,
    Leuk dat verslag van je en fijn om iets te horen. Ik had even gemist dat je al vertrokken was!
    Goed dat je even tijd hebt om rond te kijken en de plek vast te verkennen met je schoolgenoten, zo ben je snel "thuis" in een ander land. Ik wens je heel veel succes en natuurlijk ook plezier, ook van Jan en we blijven natuurlijk graag op de hoogte,
    Jan en Wilma