Het werd wel weer eens tijd... - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Iris Willems - WaarBenJij.nu Het werd wel weer eens tijd... - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Iris Willems - WaarBenJij.nu

Het werd wel weer eens tijd...

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

09 December 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

Nou ik heb al weer een tijdje niks van me laten horen dus ik dacht dat het wel weer eens tijd werd. :) Dus ik ben vandaag extra vroeg opgestaan om nog even snel een berichtje te sturen voordat ik dadelijk op mijn reisje ga. Ik hoop dat ik vroeg genoeg ben opgestaan..

De week na m’n vorige berichtje ben ik op donderdag naar Henderson gegaan om een cadeautje voor Anne te kopen voor als ik weg ga. Toen ik hier kwam had ik honingdrop met me en daar was ze helemaal verliefd op dus daar had ik een zak van gekocht. Verder heb ik later ook nog een foto van ons samen laten afdrukken en een fotolijstje erbij gekocht.

Het weekend van 12 en 13 november zou Anne ons mee kamperen nemen naar Piha. Dit is een regio in het westen van Auckland. Het is aan de zee en het heft een zwart strand. We waren met z’n 7’en toen, maar er pasten maar 5 mensen in de auto. We zouden dus met 5 met de auto gaan en 2 zouden met de bus komen. Zij zouden naar een bepaald punt gaan waarvandaan het nog maar 15 minuten met de bus was en daar zou Anne ze dan komen ophalen. Het probleem was alleen dat het in de ochtend te veel geregend had dus dat we niet konden blijven kamperen. Anne was dus wel nog naar de andere 2 meisjes toe gereden om ze bij het busstation op te halen, maar ze kwamen er daar achter dat als ze mee zouden komen dat er geen bus meer terug zou zijn. Dit betekende dus dat ze niet me konden komen..
Wij hadden verder opzicht nog wel een leuke dag gehad. Anne had ons afgezet op het strand en toen hebben we eerst daar nog wat rondgelopen, maar omdat het begon te regenen hebben we maar een plaatsje opgezocht waar we wat konden gaan drinken. Daarna toen Anne terug was zijn we weer na het strand gegaan want het weer was toen al opgeklaard. Ik was nog op Lion Rock geklommen. Dit is een berg/heuvel waar vroeger ontzettend veel Maori vrouwen zelfmoord van gepleegd hadden in plaats van dat ze met de Europeanen als slaaf mee zouden gaan. Na het strand hebben we een bushwalk gedaan die uitkwam met een waterval met 6 delen ofzo. Na een picknick langs de waterval zijn we toen weer naar huis gegaan.

De dag erna heb ik maar vast alle souvenirtjes gekocht. En daarna hadden we een picknick in “The Rosegarden” voor de andere 2 meisjes nog omdat die Piha moest missen.

Woensdag de 16e was ik naar het museum gegaan. Het was opzicht wel interessant, vooral het deel van Nieuw-Zeeland in de wereldoorlogen omdat we daar in Europa eigenlijk niet zoveel van horen. Er was ook een groot Maori gedeelte, maar daar had ik ook op andere plaatsen als best wel wat van gezien dus dat was niet zo interessant meer.
En toen ik ’s avonds thuis kwam zag ik dat een paketje van papa, mama, opa en oma gekregen had. Met allemaal lekkere dingen erin. Dankjewel!!

Op vrijdag organiseerden ze een sportdag waarmee ik samen met een paar mensen uit mijn klas aan had meegedaan. We waren ontzettend slecht, maar het was best gezellig. :)

Zaterdags zijn we met de meisjes hier uit het huis en nog twee van hun klasgenootjes naar de dierentuin geweest. En ik heb een kiwi gezien!! Dat was natuurlijk waarom je hier naar de dierentuin gaat :). Het is alleen een nacht dier, dus hij is in een donkere ruimte en het is vrij moeilijk om hem te zien. Je mocht ook geen foto’s met flits maken. We waren eerst aan het zoeken waar die was en toen kwam die voor het glas op en neer voorbij rennen.
Verder was er op een paar Nieuw-Zeelandse vogels niet heel veel bijzonders aan de dierentuin hier in vergelijking met in Nederland.

Op zondag was ik met Nadine (een meisje uit een klas) naar Rangitoto Island geweest. Rangitoto Island is een vulkanisch eiland waarvan de vulkaan zo’n 600 jaar geleden is uitgebarsten waardoor daarna het eiland is ontstaan. We moesten er met de veerboot naartoe en we hadden daarna een Explorer toer gedaan om naar de top te komen. Je kon dit natuurlijk ook lopen maar dat zou ongeveer minimaal 4 uur duren een enkele weg en aangezien ze op zo’n toer ook nog een heleboel vertellen over het eiland leek ons dat een betere oplossing.

Dinsdag de 22e zijn we met 6 meisjes naar de nieuwe Twilight film geweest. Dat was opzicht wel heel gezellig hoewel ik de film wel leuk vond maar niet zo heel super.
Op zaterdag had de school een bbq georganiseerd, dit was gratis voor de eerste 80 die zich zouden inschrijven en er hadden zich op het eind zo’n 90 man ingeschreven. Het was in Devenport dit is in het noorden van Auckland. We gingen er met bussen naartoe en we hadden eerst nog een uur vrije tijd om over het strand te wandelen en alles een beetje te bekijken. Daarna was de bbq in een klein parkje daarnaast. Erg gezellig!

Op zondag werd er een kerstparade georganiseerd in de stad. Het was uiteindelijk meer voor kinderen maar evengoed wel grappig om te zien. Er werden best wel wat sprookjes uitgebeeld en er waren wat kerstfiguurtjes. Het is alleen nog steeds vreemd om al die kerstdingen te zien als je ergens met je t-shirtje en korte broek in 20 graden rondloopt. Kan nog niet echt een kerstgevoel krijgen..
Als avondeten hadden we een picknick op het strand. Dit was vooral als afscheid voor Jini en Mong, 2 Koreaanse zusjes die hier al in huis zitten sinds maart volgens mij.

Op donderdag 1 december was het dan zover,, ik zou gaan skydiven! Ik had bedacht dat dat toch wel iets was wat ik wel heel erg graag wilde doen dus dat me dat het geld ook wel waard zou zijn. Normaal kost het op z’n minst $300,-, maar Anne had op een site een speciale aanbieding gevonden voor ‘maar’ $169,-. Dit was omdat ze net zouden openen.
Ik zou om 10.45 worden opgehaald, maar toen belde ze op om 10.50 dat het weer nog niet goed was en dat ze over een uur zouden terugbellen om te kijken wanneer het opgeklaard zou zijn. Uiteindelijk belde ze om 11.15 al dat het weer al beter was en dat ze me om 11.30 zouden ophalen. Toen ik opgehaald werd waren er nog 3 andere jongens in de bus die ook zouden gaan. Bij het skydiven aangekomen waren er ook nog 2 meisjes die gingen (1 van die meisjes had een jurkje en ballerina’s aan en daar moesten ze dus de ballerina’s aan der voeten vast tapen omdat ze anders uit zouden vallen :)). Er konden 4 tandems tegelijk in het vliegtuig en ik zat in de 2e ronde. Ik kan het niet anders beschrijven dan helemaal geweldig!! De vrije val was echt heel vreemd om mee te maken, maar met het zweven werd ik wel een beetje misselijk..

En het blijkt dus dat ik nog niet vroeg genoeg ben opgestaan.. Ik hoop dat ik in het zuidereiland nog een keer genoeg tijd heb om hem af te maken, maar intussen moeten jullie het hier mee doen :).
Voor degene die het namelijk nog niet wisten ik vertrek over een kwartiertje met mijn kamergenootje voor 12 daagjes naar het zuiden ;).

bye bye!!

De dinsdag voor het skydiven had ik op school nog een kleine cambridge toets, dit is om je eind level te bepalen dat je hebt bereikt. Ik vond de toets al niet zo heel moeilijk en dat bleek ook toen op m'n certificaat level C2 stond. Dit is namelijk het hoogste niveau dat er is. (upper advanced).

Op vrijdag 2 december had ik eerst mijn grduation op school waar ik mijn schoolcambridge certificaat kreeg van de toets op dinsdag, maar ook mijn level dat ik nu in de lessen had en dit gespecificeerd uitgelegd. Ook was er een lijst bij met mijn aanwezigheid erop. De totale aanwezigheid voor alle lessen maar ook per les opgeslpitst.
Na de graduation moest ik samen met Mariska meteen door naar ons spreekexamen. Voor dit deel van het examen was ik het bangste, omdat bij dit onderdeel er echt 2 mensen na je zitten te kijken naar hoe je het doet. Bij schrijven kun je eerst nog even denken over wat je wilt opschrijven maar bij spreken moet je het meteen doen zonder er goed over na te kunnen denken. Toch denk ik dat het wel goed ging.

's zaterdags was ik met Mariska op de Waitakere tip geweest. We gingen eerst naar een waterval waar we ook lunch hadden. Hierna gingen we na Piha beach. Hier was ik ook al met Anne geweest maar het was evengoed wel leuk om terug te komen en al helemaal omdat het de vorige keer niet zo'n geweldig weer was. We waren weer op lion roch geklommen en daarna hadden we nog lekker op het strand gelegen.

De volgende dag ben ik met 2 klasgenootjes naar de Chocolateboutique geweest. Mijn huisgenootjes zeiden dat ik daar geweest moest zijn en aangezien het ook wel goed klonk.. ;). We hadden opzich wel een goeie dag uitgekozen, aangezien het nogal regenachtig was. Wij zaten lekker binnen met een hot chocolat en wat lekkers terwijl het buiten regende :). We waren dus met z'n 3'en en we hadden 2 verschillende dingen besteld die we vervolgens gedeeld hadden. We hadden een chocolade/caramel slice en een wafel met bosbessen ijs+saus en slagroom. Het was een erg geslaagde middag!

Op dinsdag 6-12 had ik dan het grootste deel van mijn FCE Cambridge examen. Het begon met lezen, dit was wel heel erg goed te doen en ik was ook al na 30 van de 60 minuten klaar.
Hierna begon het schrijven. Er was in het eerste deel een verplichte brief en in het tweede deel heb ik ook een brief geschreven. We hadden hier in totaal 80 minuten voor en ik was na 45 minuten klaar. Ik kan over het schrijven alleen niet zo goed beoordelen of het god ging of niet. Ik weet ook niet of het een goed of slecht teken was dat ik zo vroeg klaar was maar we zullen het zien.
Vervolgens was er use of English, dit onderdeel is vocabulair en grammatica. Het was niet heel moeilijk deze keer maar het is wel een van de onderdelen die ik normaal het moeilijkst vind.
Het luisteren was het laatste onderdeel. Het ging denk ik wel goed maar het laatste onderdeel hiervan was wel vrij pittig.
Nu is het tot eind januari tot de uitslag wachten...

Op woensdag had ik m'n afscheidsetentje en we waren met een paar man na de Italiaan geweest, deze was wel erg goed! De gastmoeder van Marie had haar verteld dat er een straat met huizen was die allemaal kerstverlichting voor het huis hadden wat wel heel erg mooi moest zijn. Toen we er aankwamen was het opzich wel mooi maar minder dan ik me had voorgesteld.

Donderdag was het mijn laatste dag in Auckland. Ik had in de morgen vast een deel van mijn spullen gepakt en was daarna nog naar mijn laatste les geweest. Hier moesten we een scene voor een film maken en hem ook echt gaan spelen, een vrij geslaagde en vooral erg grappige laatste les!
Na school zijn we nog lekker in het park gaan zitten.
's Avonds hadden we thuis afscheidsetentje, dit houdt vooral in dat we samen een speciaal toetje hebben. We vierden ook de verjaardag van mijn huisgenootje alvast die op maandag jarig is. We hadden een cake/taart, mijn laatste dropjes, aardbeien en nog een soort chocolade schuimpjes.

Vrijdagmorgen was het vroeg opstaan om de Magic bus naar Rotorura te halen. Je kon eerst een lord of the rings hobbiton tour doen maar dat was 90$ en ik dacht das wel erg veel voor een film die ik verder amper ken en niet zoveel aan vond ;).
's avonds zijn we naar een maori "museum" geweest. Je werd opgehaald in een bus en er waren in totaal 4 bussen. In iedere bus werd een leider gekozen en die moesten de bus vertegenwoordigen in de openingsceremonie. Na de openingsceremonie kwam je in een klein dorpje waar vanalles werd verteld over de gebruiken van de maori (door hunzelf). Daarna lieten ze zien hoe ze doen koken. (boven kolen, ondee de grond) dit was ook het eten wat we na een concert als buffet te eten kregen. Ze hadden kip, bief, wortel, kumara, mosselen, salades, aardappelen en nog best wel wat meer. Daarna was er ook nog toetje en daar hadden ze iets wat wel een beetje wat weg had van sommige peperkoeken, fruitsalade en pavalova dat is trouwens wel erg lekker.
Vandaag waren we verder naar Taupo gegaan. We waren eerst nog na de Huka falls geweest en daarna zijn we nog wat door Taupo gewandeld een naar lake Taupo geweest.
Morgen gaan we verder naar National Park.

bye bye

  • 08 December 2011 - 22:53

    Mam:

    have fun! en tot de 23e.

  • 12 December 2011 - 08:41

    Wilma:

    Zo te zien heb je een fantastische ervaring opgedaan!
    Geniet nog van het laatste stukje en dan...weer lekker terug naarwereldstad Oeldere.
    Veel plezier, the Urts family

  • 13 December 2011 - 11:22

    Iet Cremers:

    Hallo Iris
    Wat een ervaringen doe je toch op.
    Op het kerstdiner van de zorgboerderij
    gaan wij jou missen.
    Nog heel veel plezier deze laatste weken. Groet iet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 736
Totaal aantal bezoekers 40541

Voorgaande reizen:

10 Juni 2014 - 22 December 2014

Stage Malta

12 Augustus 2011 - 23 December 2011

Cursus engels

Landen bezocht: