En dan zit je al weer bijna op de helft... - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Iris Willems - WaarBenJij.nu En dan zit je al weer bijna op de helft... - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Iris Willems - WaarBenJij.nu

En dan zit je al weer bijna op de helft...

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

06 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik een berichtje geplaatst heb, dus ik dacht dat het wel weer eens tijd werd om wat van me te laten horen ;).

Ik moet wel weer even gaan bedenken wat ik ook alweer allemaal gedaan heb...

De zaterdag na mijn reisje na Bay of Islands ben ik met 2 Nederlandse, 1 Duits en 1 Braziliaans meisje na Waiheke Island geweest. Dit is een eiland dicht bij Auckland zelf. We hadden eerst een anderhalf durende tour over het eiland en daarna vrije tijd. In die tijd zijn we gaan lunchen en hebben we gewoon op het strand gezeten daar en in wat winkeltjes gekeken in het centrum. Niet dat er heel veel te doen was, het was maar een klein stadje, maar het was wel leuk om te zien.
Tijdens de toer in de bus kwamen we nog langs een paar erg mooie optrekjes, met ook nog eens een super mooi uitzicht op zee! Het enige probleem was dat de meeste van deze huizen rond 1 miljoen dollar waren.. Dus het bleef voor ons allemaal meer bij het dromen over zo'n huis ;).

Een andere optie op het eiland was, was om fietsen te huren. Het probleem was alleen dat het er vrij heuvelachtig was en dat je $35 moest betalen om te mogen fietsen, wat daar nog niet eens echt goed ging.. Dus daarom hadden we toch maar voor de tour gekozen, die ook nog eens stukken goedkoper was ;).

En nou moet ik heel even heel diep na gaan denken wat ik die zondag ook alweer gedaan heb..
Oja, ik weet het alweer! Een Braziliaans meisje van school had gevraagd of ik met haar en een meisje uit Oostenrijk mee wilde naar een Braziliaanse bbq, dit bleek later gewoon een lopend buffet te zijn maar goed :). Het buffet was van 12 tot 3, we hadden verder geen tijd afgesproken maar ik nam eigenlijk aan dat iedereen er gewoon om 12 zou zijn.. Daar stond ik dus om 12 uur netjes in het restaurant waar het werd gehouden tussen allemaal mensen die ik niet kende.. Ik was maar vast gaan zitten met wat drinken om op de rest te wachten. Ik had het meisje gesmst waar ze was, maar ik kreeg maar niks terug. Om half 1 kwam er een lerares van mijn school met wat vrienden aanzetten, want die zouden ook komen. Zij belde Carolina (het Braziliaanse meisje) en het bleek dat ze pas net wakker was. Dit kwam omdat de klok die nacht een uur vooruit was gezet.

Mijn pleegmoeder hier (Anne), had daar ook al problemen mee. Zij dacht namelijk dat de klok een uur achteruit ging. Dus toen ik boven kwam om 9.50, vroeg ik aan haar hoe laat ze haar meeting eigenlijk had. Ze vertelde me: "om 9 uur." Ik zei tegen haar, ja maar het is al 10 voor 10! Zij dacht dus dat het pas 7.50 was en dat ze nog alle tijd had.. haha.

Toen de eerste mensen die ik kende dus kwamen waren wij maar vast begonnen, aangezien we niet wisten hoe laat de andere twee nog zouden komen.
Sommige delen van het eten waren wel erg lekker, maar andere delen waren niet helemaal mijn smaak. Ze hadden een paar verschillende soorten salades, kidneybonen met varkensvlees, aardappelsalade, 2 verschillende gerechten van iets dat op aardappel leek maar waarvan ik geen idee heb wat het nou eigenlijk was, banaan met bladerdeeg, gebraden varkensvlees en ik dacht nog iets maar dat weet ik niet meer.
Vooral de bananen waren erg lekker! Ze leken een beetje op de banaantjes die je ook bij de Chinees kunt kopen, alleen het deeg eromheen was iets anders.


Op maandag begon ik met mijn Cambridge lessen. De leraar die ik ervoor heb is wel aardig, maar ook vrij saai. En het probleem daarvan is, is dat ik hem nou voor al mijn lessen heb. Voor mijn normale lessen en voor de Cambridge lessen. We zijn die maandag begonnen met de belangrijkste punten wat Cambridge inhoud, het vertellen van de kosten, en we moesten een papier tekenen dat als je cambridge doet dat je je dan extra inzet in de lessen en dat je in minimaal 90% van de lessen moet zijn en nog een paar van zo'n dingen.
De lessen zijn wel nogal anders dan wat ik me erbij had voorgesteld. We zijn nu 2 weken verder en we hebben tot nu toe alleen nog maar alles op een ontzettend langzaam tempo doorgenomen wat alles nou inhoud. Ook zijn we maar met 2 mensen (Mariska, ook een Nederlands meisje, en ik) die echt het cambridge willen gaan doen. De andere 4 jongens (3 Aziatisch en 1 Frans) zitten alleen maar in de lessen voor de structuur voor de lessen ofzo. Zij doen het examen niet omdat hun niveau daarvoor ook te laag is. Dit verschil kun je ook wel heel erg merken in de klassen. De Aziatische jongens zijn erg goed in de regels van de grammatica, want dit is het enige dat zij in hun eigen land op school kregen. Zij weten dus precies wat elke regel inhoud, wanneer je die moet toepassen en hoe je hem maakt. Terwijl Mariska en ik de grammatica meer op gevoel doen en geen idee hebben wat alle namen van de grammatica precies inhouden.
Verder hebben wij geen enkele moeite met het spreken, luisteren, lezen en schrijven, maar dat hebben zij dus weer wel.
Dit is niet zo handig omdat hij daar dus veel aandacht aan besteed en niet zo aan de grammatica, terwijl wij degene zijn die het examen ook daadwerkelijk gaan doen en daar ook een hoop geld voor betalen!
Daar hebben Mariska en ik het vandaag ook nog met de leraar over gehad, omdat wij het niveau graag een beetje omhoog wilde en of hij dan het misschien voor ons wat ander werk had ofzo.
Verder heb ik vorige week vrijdag gevraagd of ik toch nog het toelatingsexamen voor CAE mocht doen, omdat ze me dat in eerste instantie afgeraden hadden. Maar ik wilde het nou eigenlijk toch nog wel proberen, vooral om dat het FCE niet zo moeilijk is.
Toen ik de toets aan het maken was bleek het toch wel tegen te vallen, het verschil tussen FCE en CAE is toch wel heel groot. Ik had dus eigenlijk niet verwacht dat ik het gehaald had. Dus toen ik afgelopen maandag na de uitslag vroeg was ik toch wel verbaasd dat ik toch nog een score had van 41%, Dit betekend namelijk dat je in principe wel toegelaten kon worden tot de spinning classes van CAE.
Phil (de hoofd leraar) raadde me het alleen af om het CAE examen zelf te doen. Hij zei het is beter om een super goede score op FCE te halen dan bij CAE het net wel te halen, of te zakken. Voor het echte examen moet je namelijk een score van 60% halen, dit betekent dus dat ik mezelf met minimaal zo'n 20% moet verbeteren.
Hij zei wel dat hij me anders naar de CAE klassen kon verplaatsen als ik zwaardere lessen wilde, en anders raadde die me aan om dus met mijn leraar te gaan praten wat we dus nou gedaan hebben.
Maar ik was toch wel blij dat ik die test van CAE toch nog gedaan heb. Vooral om voor mezelf te kijken welk niveau ik nou eigenlijk wel en niet aan kan. En dit is dus toch nog wel iets hoger dan dat ik verwacht had.
Ik ben nou benieuwd of er ook echt iets voor de lessen gaat veranderen voor ons en hoe dit gaat veranderen...

Vorig weekend ben ik met een school uitstapje naar Rotorua en Taupo geweest. Dit zijn gebieden wat zuidelijker dan Auckland waar ze warm waterbronnen hebben.
Een heleboel van de nieuwe mensen op school gingen ook mee, dus dat was wel leuk om die ook allemaal te leren kennen. En het zijn allemaal wel heel leuke mensen, dus dat komt wel goed :).
We reden vrijdag middag om 3 uur na school aan richting Rotorua. Toen we daar aankwamen was het al half 8 ofzo, dus toen we onze spullen afgezet hadden en de regels waren uitgelegd gingen we eerst wat eet tentjes opzoeken.
De volgende dag kon je eerst kiezen om naar een dierentuin te gaan, of om met een kart achtig iets een berg af te gaan, of om heet waterbronnen in een park te gaan bekijken. Ik was met nog een hele groep naar de waterbronnen gegaan. De bronnen waren gemiddeld zo'n 75 graden Celsius, dus niet erg geschikt om te zwemmen ;).
De lucht die er omheen hing was alleen wat minder want het rook er overal naar rotte eieren. Maar het was wel mooi om te zien! 's Middags ben ik met 2 meisjes naar een Maori dorpje geweest. We kregen daar een rondleiding en je kon er een concertje bijwonen. Dit was wel erg spectaculair om te zien, ze hadden echt hele mooie stemmen en ook de show eromheen was mooi om te zien.
Verder was het ook vooral in de bus zitten om andere mensen naar activiteiten te brengen en nog een meer bezoeken. Net voor het eten zijn we met een hele groep naar een spa in Rotorua geweest. Het zou bij de top 10 van de wereld moeten horen. Het was wel erg lekker om er te zijn, maar sommige baden waren me een beetje te warm. Na de spa hebben we met 9 man samen spaghetti gekookt. Dit was wel best wel goed gelukt, we hadden vooral geluk omdat een iemand van de groep normaal in een restaurant werkt :).
De dag erna zijn we met iedereen naar een groot heet waterbron park geweest. Hier waren ook heel erg kleurrijke bronnen te zien wat wel erg mooi was. Het was alleen jammer dat we niet zo heel lang de tijd hadden want we moesten op tijd gaan om te gaan kijken naar een geiser die iedere dag alleen om kwart over 10 werkte.
Verder was deze dag ook weer veel in de bus zitten en op andere mensen wachten.
Al met al was het zeker een geslaagd reisje. Vooral omdat je zo ook een deel van de nieuwe mensen kon leren kennen.

Aankomende zaterdag is er een Nederlandse markt van de Dutch Society hier. Ik kwam hierachter omdat een man mij dit vertelde toen ik ergens op de bus aan het wachten was. Hij begon tegen mij te praten en uiteindelijk bleek dat hij uit Nederland kwam maar al 46 jaar hier in N-Z woonde. Dit vertelde die toen ik hem vertelde dat ik uit Nederland kwam.
Toen ik het hier thuis vertelde stelde Anne meteen voor dat ze wel mee wilde gaan. Zij was ook wel benieuwd wat ze er allemaal hebben.
Verder is er zaterdag en zondag vanaf 5 uur 's avonds een maori festival ergens in Auckland. Hier ga ik samen met m'n nieuwe kamergenootje heen.
Ze heet Valentine en ze komt uit het Franstalige gedeelte van Zwitserland. Zij is ook 17 en ik kan het wel erg goed met haar vinden!

Verder hebben we bedacht om met een paar meisjes hier uit het huis, met 4 of 5 dacht ik, een auto te huren en dan zelf naar Coromandel te gaan. Dit omdat het zo veel goedkoper is en zo kunnen we ook echt de dingen doen die we zelf willen.
Ik ben benieuwd wanneer we het uiteindelijk gaan doen, want we zijn nog niet veel verder als het idee gekomen ;).

Maar nou ga ik toch maar eens slapen, want ik heb morgen weer vroeg les.

Bye bye



  • 06 Oktober 2011 - 10:56

    Opa En Oma:

    hallo Iris
    Leuk weer iets van je te horen.Het is moeilijk typen want Kikki zit bij me op schoot ze kwam toen ik je naam noemde.Heb je onze kaart ook al ontvangen?Het weer is helemaal veranderd van zon naar regen.De caravan vakantie van je oma met Anja is daarom uitgesteld.Dus de buurt van den Bosch is nog een week veilig.
    Groetjes en knuffels van opa en oma

  • 06 Oktober 2011 - 12:27

    Noortje Vollenberg:

    Hee Iris!
    Leuk om weer iets van je te horen.
    Zo te zien is er daar genoeg te beleven!
    Moet zeggen dat ik door je verhaal wel nieuwsgierig ben geworden naar die Cambridge-klassen!

    Welk niveau zit je eigenlijk? B2 of zo? Aangezien t klinkt alsof je heel goed bezig bent, haha!
    Ik zit hier nu op niveau A2, en mn leraar zei dat ik waarschijnlijk op B1 eindig :D

    Nog heel veel plezier daar. Maak goede vrienden en goede herinneringen, maar dat komt volgensmij wel goed ;)

    Kus

  • 06 Oktober 2011 - 15:31

    Miriam En John:

    Ha Iris,

    Leuk verhaal , echt grappig om jou een beetje te volgen.
    Ik denk dat je na deze reis erg veel buitenlandse contacten overhoudt, da's mooi meegenomen, voor als je nog ooit een keer naar het buitenland wil.
    Groetjes van Miriam en kienders

  • 06 Oktober 2011 - 15:53

    Mam:

    Da's wel handig als je huisgenoten een rijbewijs hebben. Dan ben je meteen een stuk mobieler als je een uitstapje wilt maken.
    Hopelijk voor je roommates hebben ze op die markt ook honingdrop ;). Anders zeg het maar dan kunnen we misschien nog wat opsturen.
    Hopelijk kun je die leraar nog aansporen om meer actie te ondernemen. Suc6 ermee. John is op dit moment in Australië, dus wie weet belt die je nog wel :)
    groetjes mam, pap en Bas

  • 06 Oktober 2011 - 19:48

    Wilma:

    Hoi Iris,

    Zo te lezen hoef je je geen minuut te vervelen.
    Klint allemaal heel leuk.
    Heel veel plezier en ga lekker door met genieten.

    Groetjes Anouk, Jan,Wilma

  • 07 Oktober 2011 - 06:37

    WILMA:

    Hallo Iris,
    Wát een leuke reis maak je toch. Volgens mij zie je héél veel en maak je ook wel het een en ander mee. Uit je verhaal kun je merken dat het een heerlijk land is en de foto's bevestigen dat ook wel! En met het Engels komt het ook wel goed lijkt me.Anke en Sten hebben 28 september een meisje gekregen. Ze heet Isa. Het is een heel klein, donker meisje en alles is goed!
    Veel plezier nog daar en groetjes uit Boxmeer.
    Oma Wilma

  • 08 Oktober 2011 - 14:45

    Mam:

    Hallo meissie
    Nice pictures from the hot wells.
    Ik heb vanmiddag met opa 2 geiten opgehaald in de Smakt. Ze staan nu bij Anja en Thei in de wei. Als we ze nu al bij Cas neerzetten krijgen we te vroeg jonkies ;).
    Vanavond moet je moeder optreden samen met nog 14 andere kammeroaj van de Spurriemök, bij de goederen en dienstenveiling van de muziekvereniging. Ik heb een van de solo's in de maag gesplitst gekregen :(.
    Hopelijk gaat het allemaal goed.
    greetz en kisses from home.

  • 11 Oktober 2011 - 11:28

    Wies Willems:

    ha Iris

    Hier even de groeten uit het koude en herfstachtige Holland .
    Ik vind het supper knap als ik dat allemaal lees,dat je dat allemaal in je eentje doet.
    Hier gaat het ook allemaal goed, we zijn voor 2 weken terug 'n wekend weg geweest met de kinderen en kindjes.
    We hebben het GEWELDIG gehad en het weer was boven verwachting.
    Met kleine Lola gaat ook alles goed ,ze al weer 3 maanden.
    Maak er verder ook nog 'n mooie tijd van .
    Groetjes Wies

  • 17 Oktober 2011 - 18:00

    Anja En Theo:

    Ha die Iris

    Net even naar Maud een bericht gestuurd, en nu nog even naar jou natuurlijk Je maakt er een prachtige reis van, dat lees ik wel, je hebt groot gelijk want de volgende keer moet je waarschijnlijk alles zelf betalen en nu steunen vatje en moetje nog het een en ander.
    Morgen ga ik lekker even met je Oma op stap met de caravan wat lezen fietsen en luieren, ik heb er echt zin in, weer of geen weer, we gaan er voor.Met Zomaar Pop voor de deur is het weer druk in huize willems,daan moet natuurlijk klussen en Moniek links en rechts naar een vergadering.
    Wij (je tante en oom ) moeten er ook werken, kunnen we lekker mee genieten van die top bands die er komen en natuurlijk flink uit ons dak gaan !!! Momenteel hebben we weer eens wat gasten van de Bremmenkamp.De nieuwe aanwinst van je moeder,nou een top ras geiten.
    Het is net wilt west achter ons huis zo bang zijn die beestjes.Wij moeten echt alles uit de kast halen om ze wat tam te krijgen , en dan lukt het nog niet, maar mooi zijn ze .Laat je verassen als je thuis bent !!!!
    Nu ga ik gauw wat dingen doen van huishoudelijke aard anders kan ik morgen niet gaan, Iris wij blijven je volgen, een dikke knuf van ons allemaal

    Anja

  • 21 Oktober 2011 - 14:29

    Gea En Twan:

    He Iris,

    wat een prachtige dingen zie en doe je toch, leuk. Enjoy!

  • 24 Oktober 2011 - 06:46

    Mam:

    Heej waar blijven de nieuwe verhalen?
    Heb je het te druk of maak je niks meer mee ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 02 Aug. 2011
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 40561

Voorgaande reizen:

10 Juni 2014 - 22 December 2014

Stage Malta

12 Augustus 2011 - 23 December 2011

Cursus engels

Landen bezocht: