Bay of Islands and Cape Reinga - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Iris Willems - WaarBenJij.nu Bay of Islands and Cape Reinga - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Iris Willems - WaarBenJij.nu

Bay of Islands and Cape Reinga

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

20 September 2011 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo allemaal,
Hoe gaat het daar aan de andere kant van de wereld? Hier gaat alles nog steeds prima :).

Afgelopen weekend ben ik dus naar het noorden geweest.. Het was echt super leuk!!
Op vrijdag avond was er eerst een feestje in empire (het appartementencomplex voor de studenten hier). Ik had toen al met iemand afgesproken om daar op de bank te blijven slapen, want de bus voor de trip vertok om 7.15 's morgens en dan rijden er nog niet echt bussen van mijn gastgezin naar het centrum.
Het was vreselijk om op de bank te slapen, maar in de bus kon ik gelukkig ook nog een beetje slapen.
We zouden eigenlijk met z'n 3'en gaan: Macarena een meisje uit Argentinie, een andere jongen uit Argentinie en ik. Maar die jongen had zich verslapen dus hij miste de bus en wij hadden zijn nummer niet om hem te smsen ofzo.. Dus hij gooide even 245 dollar weg en boekte de zelfde dag een ander reisje voor 170 dollar naar Coromandel!! :O.
Dus dat betekende dat we met z'n 2'en overbleven. Maar dat was evengoed super gezellig en misschien zelfs wel beter want die jongen sprak ook niet zo goed engels dus dat zou betekenen dat hij spaans zou gaan praten met Macarena iedere keer als het engels niet lukte...

Dus de bus vertrok op zaterdag morgen 7.15. Onderweg hadden we nog een stop voor ontbijt en wat koffie enzo en verder zijn we in 1 keer doorgereden.
Toen kregen we eerst een kleine rondleiding door Paihia, het plaatsje waar we sliepen.
Daarna zijn Macarena en ik gaan parasailen. Dit was wel echt super vet om te doen! Het uitzicht was super mooien je kon ook echt best ver kijken.
Hierna hebben we spaghetti gemaakt voor lunch.
Na de lunch zijn we naar de harura watervallen geweest en door een natuurreservaat terug gelopen. We wilden hierna eigenlijk naar een Maori museum ofzoiets gaan maar die was helaas al gesloten.
Op de terug weg naar het backpacker hotel kwamen we langs een restaurantje waar je fish and chips kon eten, dus dat hebben we toen gedaan. Het was alleen dat we fish and chips bestelde en toen zei die vrouw: oke er zijn drie soorten vis, welke willen jullie? wij hadden verder geen idee wat het verschil was dus wij vroegen dat haar. Zij noemde toen een vis die het meest verkocht werd volgens haar en dat de mensen die normaal het lekkerste vonden. Dus wij dachten oke doe die dan maar.. Bleek dat dat natuurlijk de duurste van de drie was... haha.
's Avonds hadden we een film gekeken in de tv/computer ruimte van het backpacker hotel.

Op zondag was het uistapje naar cape reinga en 90 mile beach.
We vertrokken om 7.10 's morgens met de bus eerst naar een bos met kauri bomen, dit zijn een van de grootste bomen ter wereld. De eerste jaren van hun leven groeien ze alleen maar in de hoogte en hierna groeien ze alleen nog maar in de breedte. Dus als je dan een boom hebt van ongeveer 2000 jaar oud.. zijn ze reusachtig ;).
Na een kwartier in die bos rondlopen gingen we verder naar 90 mile beach. Het eerste wat we hier gingen doen was "sandboarding". Dit is dat je met een soort surfboard of iets dergelijks van een soort hele hoge duinen of glijden. Dit was wel ontzettend leuk om te doen, het was alleen iets minder dat je eerst die hele berg op moest klimmen. Dit is niet erg makkelijk aangezien het nog best stijl was en het allemaal los zand was. Ik had een donkerblauwe spijkerbroek aan, maar erna was de broek aan de onderkant van mijn bovenbenen licht blauw door het schuren van het zand.
Ik had het eerst 1 keer gedaan en toen dacht ik, nou ga ik ook nog een keer nu ik hier toch ben. Daarna had ik eigenlijk niet meer zo'n behoefte om die berg nog een keer op te klimmen, maar toen bood hij aan filmpjes te maken ervan. En het leek me toch wel grappig om er een filmpje van te hebben. Dus toen ben ik toch nog maar een keer die berg opgeklommen :).
Na het sand boarding zouden we eigenlijk over 90 mile beach gaan rijden, maar toen was de vloed te hoog dus zijn we eerst naar een ander strand gegaan. Hier hebben we lunch gehad en kon je als je wilde het water in.
Het was in het begin vrij koud, maar als je er langer in was wel lekker. Hier hebben we de boards van het sandboarding opnieuw gebruikt in de golven. Op het begin was het even kijken hoe het het beste werkte, maar als je het eenmaal wat meer onder de knie had was het wel heel leuk!
Na een koude douche en omgekleed te zijn gingen we naar het meest noordelijke topje van Nieuw-Zeeland: Cape Reinga. Dit is de plaats waar de tasman sea en de pasific ocean elkaar ontmoeten. Ook is er over dit gebied een verhaal over de Maori. De Maori komen oorspronkelijk van Hawaiki en als ze sterven gaat hun geest via Cape Reinga terug naar Hawaiki. Je mocht daarom ook niet eten of drinken daar want dat zou hun reis verstoren ofzo.
Je had hier verder wel een mooi uitzicht op de zee en je zag ook dat de golven van twee kanten kwamen omdat de oceanen elkaar ontmoeten. Verder was het niet heel spectaculair om te zien. Het was meer het verhaal dat achter de plaats zat.
Hierna zijn we terug gegaan naar 90 mile beach om over het strand te gaan rijden met de bus. Op een plek op het strand hadden we een plek om uit de bus te gaan en te gaan kijken. Hier was een rotsberg en op dat moment was er een zeerob ofzoiets met haar jonkie op die rots. Vooral het kindje was wel heel lief met zo'n grote bruine ogen.
Terug richting Paihia zijn we nog gestopt bij een plaats waar ze wat dingen verkochten van de kauri boom en ze hadden een stuk van de boom midden in de ruimte staan en hier hadden ze een trap ingemaakt.
Verder op de terugweg kon je nog fish and chips bestellen maar die hadden we dus de dag ervoor al gehad. Macarena en ik hadden terug in het backpacker hotel nog een keer spaghetti gemaakt :).

Maandag's gingen we weer terug naar Auckland, maar op de terugweg hadden we eerst nog wat sightseeing gedaan. We zijn naar een dorpje geweest waar vroeger een dolfijn leefde die ook met de kinderen enzo kwam spelen, we zijn nog naar een ander bos gegaan met de grote bomen, en nog wat andere natuurdingen.

Kortom, het reisje was zeker geslaagd! Ze vertelde ook nog veel over de omgeving enzo waar je was en de geschiedenis ervan dus dat was wel interresant. Ook kon je als je zelf vragen had naar voren komen of het te vragen.

Verder nog een nieuwtje, Volgende week maandag komen er zo'n 100 europeanen! Een daarvan komt bij mij in het gastgezin en bij mij op de kamer. Dat betekent helaas wel dat ik de kamer niet meer voor me alleen heb.. Maar een kamergenootje kan ook wel heel gezellig zijn!

Volgende week begint dan ook de cambridge voorbereidings lessen, dus ik ben benieuwd hoe die zullen zijn.

Ook de rugby world cup is hier nog steeds bezig, tot nu toe heeft Nieuw-Zeeland nog alles gewonnen. Dus de sfeer is ook nog vrij goed haha. Maar zaterdag moeten ze tegen Frankrijk, en dat wordt waarschijnlijk wel een spannende wedstrijd..

Ik heb nou wel weer genoeg verteld denk ik..

bye bye..

• 20 September 2011 - 06:51

Wilma:

Goedemorgen!
    Zoooo, wat jij niet allemaal meemaakt zeg....Maar je hebt groot gelijk. Alles wat je kunt zien en meemaken moet je doen!
    Hier is alles nog steeds rustg!
    Groetjes, the Urts family

• 20 September 2011 - 17:09

Mam:

wouw,
    Dat zijn wel dingen die we met de semi's ook wel willen doen. Helaas dat het budget daarvoor niet toereikend is :(.
    Verder, heel veel suc6 met de voorbereidingen voor het cambridge examen!
    Bas vertrekt morgen (woensdag) op werkweek naar de Ardennen. Hij gaat daar (hopelijk) kanoën, surveivellen en maountainbiken.
    groetjes en kusjes van ons allemaal.

• 20 September 2011 - 17:37

Eveline!:

Wooo Iris! Echt keigaaf man! al die verhalen! ik ben me toch jaloeeeers. haha
    de foto's zijn ook heuul gaaf!
    Heeel veel plezier nog! Ook met je nieuwe kamergenootje ;)
    xxxx

• 20 September 2011 - 18:58

Madieke:

heeee iris!
    super leuk om al je verhalen te lezen:)
    wou dat ik daar ook zat, in plaats van hier saai op school te zitten, haha.
    Hier gaat verder alles goed, zaterdag hadden we met 7-3 (jaja, echt waar) gewonnen! haha, dus daar waren we heeel blij mee!
    vrijdag zijn we voor de eerste keer (na een jaar discussiëren over wanneer we der nou na toe wilden gaan) naar de lange geweest, en gelukkig beviel iedereen dat goed, dus dat gaan we vaker doen:)
    Je krijgt de groetjes van iedereen thuis hier, en nog veel plezier!
    Liefs

• 20 September 2011 - 21:29

Anja:

he die Iris
    zo te lezen gaat weer alles okie dokie
    wij zijn allen erg jaloers.
    Even wat oer hollands voordat je dat vergeet het is hier vandaag prinsjesdag.zo dan weet je dat de gouden koets weer een rondje heeft gedaan. Vandaag is er een van jullie jonge poezen mee gelift met pap (Jos)
    nou daar zijn wij reuze blij mee,die moeten we dus nog retour brengen.Hier gaat alles zijn gangetje niet spannends gebeurt. Dus de volgende keer weer een langer verhaaldje.Knuf van ons allemaal

• 24 September 2011 - 09:07

Mieke En Leo:

Hallo Iris, wat maak jij een mooie reis mee. Je verhaal zegt al veel maar de foto's zijn super mooi. Wat geweldig dit mee te mogen maken. Geniet nog van de vele dingen die nieuw zeeland je nog te bieden heeft. Overigens, leuke vriendin. Hier gaat alles goed. Vandaag hebben we de 5 kleinkinderen aan tafel. Wordt gezellig.
    Iris veel groetjes en het gaat je goed daar.XX

• 26 September 2011 - 09:01

Anja En Theo:

Ha die iris

Hier zijn we weer de luidjes van de Zandhoek. zo te lezen heb je weer spannende dingen mee gemaakt, en vooral veel gezien.Hier in huize willems gaat alles zijn gangetje gister zijn we even bij Renske op bezoek geweest ze is 10 jaar geworden, lekker buiten gezeten het was prachtig weer, Je zou zo weer vakantie kriebels krijgen.
    Evelien heeft nog steeds haar auto te koop, die arme student kan hem haast niet meer betalen, als je iemand weet stuur maar naar oeldere
    Aangezien dat dit de hele wereld kan lezen is het een goede sluik reclame,dus reacties zullen nu wel binnenstromen.Hier in de buurt is niet veel nieuws, tenminste niet wat ik zo kan vermelden.Moniek Evelien en ik zijn van de week bij Loes W koffie gaan drinken in de Geneuerie in Venlo daar werkt ze in een koffiehuisje het was erg gezellig een leuke lokatie en Loes heeft het er reuze naar de zin. nu ga ik lekker naar buiten nog genieten van de misschien wel laatste mooie dagen

dus een dikke knuf van ons allemaal
    Anja

• 03 Oktober 2011 - 20:53

Gea En Twan:

ha Iris,

erg leuk om te lezen allemaal! (en leuk ook om op deze manier een beetje op de hoogte te zijn van andere familie..:)

Geniet ze!

• 05 Oktober 2011 - 19:54

Miriam En John:

Ha Iris,

wauw wat maak jij leuke dingen mee, echt wel om jaloers op te worden.
    Trouwens ik vind dat het budget voor de semi's best wel omhoog kan, dan kunnen wij tenminste ook eens zo'n dingen doen.
    Dus organisatie...........als je dit leest..........
    Mis je het oelderse nog niet een klein beetje? Je bent nu al over de helft volgens mij, of niet?
    Ik vind het echt heel erg knap van jou, en je mag best trots zijn op jezelf!
    Ben benieuwd of je kamergenootje er inmiddels al is, ik denk het wel want jou laatste bericht is alweer van 2 weken geleden.
    Trouwens miene mins is in Australië, maar 3 uurtjes vliegen van jou vandaan, hij is daar 3 weken lekker vakantie aan het vieren, tussen de aussi's, misschien kan je eens met hem skypen, want jullie hebben ongeveer de zelfde tijd.
    Nou Iris veel plezier nog, ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Groetjes van de alleenstaande vrouw uut Venroj